perjantai 27. huhtikuuta 2012

Guardian angels




 Maan korvessa kulkevi lapsosen tie,
hänt' ihana enkeli kotihin vie.
Niin pitkä on matka, ei kotia näy
vaan ihana enkeli vierellä käy,
vaan ihana enkeli vierellä käy.

On pimeä korpi ja kivinen tie
ja usein se käytävä liukaskin lie.
Oi pianhan lapsonen langeta vois,
jos käsi ei enkelin kädessä ois,
jos käsi ei enkelin kädessä ois.

Niin pitkä on matka, ei kotia näy
vaan ihana enkeli vierellä käy,
vaan ihana enkeli vierellä käy.

..ihana enkeli..
..enkeli..


sunnuntai 22. huhtikuuta 2012

Georgios Voittaja



Kuuluisaan novgorodilaiseen Georgios Voittaja -ikoniin on kuvattu pyhän legendasta tunnetuin episodi. Ikonin kohtaus perustuu taruun, jossa Pyhä Georgios pelastaa epäjumalia palvovan kuningas Selbiuksen tyttären lohikäärmeelle uhrattavaksi joutumiselta. Peto vaati kaupunkilaisilta uhria aina, kun he halusivat noutaa vettä kaivolta tai järveltä, jota lohikäärme vartioi. Pyhän Georgioksen uroteko sai kuningas Selbiuksen sekä kaikki kaupunkilaiset kääntymään kristinuskoon.
Georgios Voittaja on kuvattu ikoneissa sotilaana 600-luvulta asti ja 1100-luvulla ilmestyi aihe, jossa lohikäärmeen lähestyessä nuorta tyttöä paikalle ilmestyy Pyhä Georgios ratsailla, sotilasunivormussa ja hulmuavassa viitassa, taltuttaa hirviön Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja lävistää maassa makaavan siivellisen lohikäärmeen keihäällään. Rauhallinen ilme pyhän kasvoilla on ristiriidassa hevosen pillastuneen asennon ja liskon kammottavan olemuksen kanssa.
Ikonikuvassa lohikäärme oli pakanuuden ja maagisten voimien symboli ja Georgios, Kristuksen soturi, voitti pimeyden. Kyseistä ikonia käytettiin Venäjän kirkon lähetystyössä 1300-luvulta alkaen pohjoisilla metsäseuduilla. Ratsastuskuvauksissa hevonen symboloi Jumalan asettamaa hengellistä ratsua. Kertomus ei kuvaa historiallista tapahtumaa vaan kuoleman jälkeistä ihmetekoa ja kuva on marttyyriuden symboli, jossa Kristus siunaa Georgiosta. Keihäs, joka tulee taivaasta ja lyö maahan pakanuuden ruhtinaan, ei ole surman ase vaan risti. Taistelun jälkeen paha sidotaan ja se on kirkon hallinnassa sakramenttien kautta.
Joissakin ikoneissa Georgioksen takana hevosen selässä istuva orja kuuluu toiseen traditioon, jonka mukaan orja oli juuri tarjoilemassa viiniä isännälleen kun Pyhä Georgios tuli vapauttamaan hänet.
Georgioksen taistelu lohikäärmettä vastaan kuvaa myös ihmisen taistelua omaa syntistä minäänsä vastaan. Georgios Voittaja muistuttaa siitä, että pahan kukistaminen on syytä alkaa omasta itsestä.

omatekemäni Yrjöt, ylimmäinen meni veljelleni lahjaksi ja
alimmainen on minulla seinällä

lauantai 14. huhtikuuta 2012

Aristarkhos, Pudens ja Trofimos



Pyhä apostoli Aristarkhos oli yksi seitsemästäkymmenestä, jotka Herramme Jeesus Kristus lähetti julistamaan evankeliumia (Luuk.10:1-24).
Pyhä Aristarkhos oli apostoli Paavalin työtoveri ja hänestä tuli myöhemmin piispa Syyriaan Apamean kaupunkiin. Hänet on mainittu useita kertoja Raamatussa Apostolien teoissa (Apt.19:29, 20:4, 27:2) ja Paavalin lähetyskirjeissä (Kol.4:10, Filem.1:24). Hän oli apostoli Paavalin mukana hänen matkoillaan (Apt.27:2)
Pyhä Aristarkhosta muistellaan myös syyskuun 27. päivänä yhdessä apostolien Markuksen ja Zenaksen kanssa.
Pyhä apostoli Pudens oli roomalainen senaattori ja nuori liittyessään Kristuksen seuraajaksi. Hänet on mainittu apostoli Paavalin kirjeessä Timotheokselle (2.Tim.4:21):
Yritä päästä tulemaan ennen talvea! Sinulle lähettävät terveisiä Eubulos, Pudens, Linos, Claudia ja kaikki veljet.
Apostoli Pudens koki marttyyrikuoleman mestaamalla.
Pyhä apostoli Trofimos oli kreikkalainen ja kotoisin Efesoksesta. Hän kuten kaksi edellistäkin pyhää matkusti apostoli Paavalin mukana hänen lähetysmatkoillaan. Hänet apostoli Paavali mainitsee myös kirjeessään Timotheokselle (2.Tim.4:20):
Erastos jäi Korinttiin. Trofimoksen, joka oli sairaana, jätin Miletokseen.
Apostoli Trofimos koki myös keisari Neron aikana marttyyrikuoleman, hänetkin mestattiin.

Ortodoksinen kirkko viettää apostolien Aristarkhoksen, Pudensin ja Trofimoksen omaa muistopäivää Suomessa slaavilaisen perinteen mukaisesti aina vuosittain huhtikuun 15. päivänä, vaikka se alun alkaen on ollut edellisenä päivänä eli 14.4. missä se edelleen on kreikkalaisessa perinteessä.

 

sunnuntai 8. huhtikuuta 2012

Pääsiäinen



Sunnuntaina onkin sitten Herran pääsiäinen, Kristuksen ylösnousemusjuhla – juhlien juhla. Odotus on palkittu, pitkä valmistautumisen aika on takana, Kristus on ylösnoussut.
Näin ollen huomaamme, että noiden Suuren viikon päivien kautta meitä kuljetetaan kuolemasta elämään. Kolme ensimmäistä päivää haastaa meidät valmistautumaan, ymmärtämään ja hyväksymään pääsiäisen äärimmäisen merkityksen. Loput päivistä täydentävät ja saattavat loppuun tuon matkan, pashan. Kristus itse suoritti tuon äärimmäisen matkan kuolemasta elämään, vanhasta maailmasta uuteen maailmaan ja uuteen aikaan Taivasten valtakunnassa. Hän avasi meillekin tien ja mahdollisuuden tuohon matkaan. Elämällä tässä maailmassa voimme jo nyt olla osallisia tuosta toisesta tulevasta maailmasta, jossa voimme olla vapaita kuoleman ja synnin orjuudesta. Mutta tuota varten meidän pitää kulkea oma matkamme, meidän tulee tuomita vanha Aatami itsessämme ja meidän tulee – kirkkoveisun mukaisesti - pukea yllemme Kristus kasteen kuolemassa ja liittää todellinen elämämme Kristukseen tulevassa maailmassa.


omatekemäni ikoni
Kristuksen ylösnousemus



Hyvää Pääsiäistä!

perjantai 6. huhtikuuta 2012

Pitkäperjantai

Kunnian kuninkaan päivä, ristiinnaulitsemisenpäivä.
Omatekemäni ikoni aiheesta, tänään siis kunniapaikallaan.

Omatekemiäni pääsiäismunia, pohja on puuta, vaikeita tehdä kun pinta on pyöreä ja pieni, sai siinä vääntää. Nämä ovat noin kahden vuoden takaa olevia töitä.



torstai 5. huhtikuuta 2012

KIIRASTORSTAI

Jeesus pesee opetuslasten jalat.

Viimeinen ehtoollinen

Piinaviikon kiikari kääntyy hetkeksi pois Jeesuksen kärsimyksestä. Tänään Jeesus on omiensa keskellä, ei juhlittuna sankarina läksiäisiään viettämässä, vaan palvelemassa muita. Jalkojen pesulla Jeesus halusi antaa meille ohjeen: Kun muut kyselevät palvelijoita, kristitty toimii toisten hyväksi.
omatekemäni Pyhä ehtoollinen

keskiviikko 4. huhtikuuta 2012

Jeesus tuomitaan

 Jeesus tuomitaan

Muodollisen oikeudenkäynnin päätteeksi Jeesus tuomitaan huutoäänestyksellä kuolemaan. Maailmassa vallitseva pahuus tuntuu kipuavan aivan uusiin sfääreihin, kun syyttömän kuolemantuomion lisäksi ilmiselvä syyllinen Barabas vapautettiin.

tiistai 3. huhtikuuta 2012

Jeesuksen kuulustelu




Jeesusta kuulustellaan, vaikka juutalaisten johtajat tuntuvat päättäneen tuomion jo etukäteen. Päivän evankeliumitekstiä lukiessa tekee pahaa Jeesuksen epäoikeudenmukaisen kohtelun vuoksi, vaikka Raamatun valossa tiedämmekin, kuinka kaikki tämä on osa Jumalan suunnitelmaa. Kun meitä tapahtumien lopputuloksen tietäviä surettaa, miltä onkaan mahtanut tuntua Jeesuksen opetuslapsista!

maanantai 2. huhtikuuta 2012

Getsemanessa



 
Getsemanen tapahtumissa nähdään selvänä Jeesuksen inhimillinen ja Jumalallinen puoli. Toisaalta Jeesus pelkää ja rukoilee Isää ottamaan pois edessä siintävän kärsimyksen, toisaalta taas Jeesus suhtautuu hyvin rauhallisesti vangitsijoihinsa ja parantaa jopa yhden vangitsijansa Pietarin miekasta saaman vamman.

sunnuntai 1. huhtikuuta 2012

Jeesus ratsastaa Jerusalemiin

Palmusunnuntai

Palmusunnuntaina Jeesus ratsastaa aasilla Jerusalemiin, ja ihmiset heittivät palmunoksia hänen eteensä. Tästä alkaa matka kohti kärsimystä ja kuolemaa – matka kohti tappiota, jonka Jumala käänsi voitoksi meille jokaiselle. Palmusunnuntai aloittaa hiljaisen viikon, jonka aikana seurataan Jeesuksen kärsimyshistoriaa tapahtuma kerrallaan.
Palmusunnuntaista alkaa hiljainen viikko, jota kutsutaan myös piinaviikoksi. Hiljaisella viikolla muistellaan Jeesuksen kärsimystä.